Hvis du har signalforstyrrelser

Hvis du har signalforstyrrelser, undersøg da først om fejlen skyldes din egen husinstallation og stikledning, da du selv har ansvaret for at denne del er i orden.

Undersøg altid følgende:

Tjek at dit tv er indstillet på den rigtige indgang.
Et tv kan indstilles til at modtage siganl fra forskellige kilder. Oplever du sort skærm på et enkelt af husstandens tv-apparater, skal du tjekke at dit tv er indstillet til at modtage enten det analoge signal eller det digitale signal DVB-C.

Tjek alle kabler fra første stik/antennedåse i huset og frem til dit tv.
Et dårligt, løst eller beskadiget kabel kan give manglende signal eller støj i billedet. Modtager du digitalt signal, kan du opleve pixeleringer, hvor billedet brydes op i små blokke.

Sæt tv-apparatet direkte til første antennedåse.
For at minimere fejlkilder i stik, kabler eller fordelere, kan du med fordel tilslutte et tv til den første antennnedåse i installationen. Er dettte ikke muligt pga. afstand, skal du sørge for, i det mindste, at tjekke tv-signalet unden andet udstyr tilsluttet (DVD-afspillere, harddiskoptagere o. lign.).

Tjek eventuelle antenneforstærkere.
En antenneforstærker kan, hvis den er defekt, give manglende signal. Ligeledes vil forstærkeren give manglende signal, såfremt den ikke er sat til 230V strøm. Vær opmærksom på, at nogle antenneforstærkere har indstillinger, der bør foretages af en antenneoperatør.

Tjek andre tv i husstanden.
Hvis du kun oplever dårligt signal på et enkelt apparat, skyldes fejlen formentligt et dårligt stik, et dårligt kabel eller en dårlig samling i din interne installation. Opleves fejlen på alle apparater i husstanden, skal du tjekke fra første stik/antennedåse, og du skal tjekke om eventuelle antenneforstærkere ER tilsluttet 230V strøm.

Spørg naboen, om vedkommende også har problemer.
Det er en stor hjælp for os, hvis du spørger dine nærmeste naboer, om de oplever de samme problemer som dig. Hvis de gør det, er der stor sandsynlighed for, at fejlen ikke ligger i din egen installation, og at vores reparatør skal tilkaldes.

Kontakt Stofa direkte for teknisk assistance.
Hvis du har tjekket din installation og fortsat oplever fejl, kan du kontakte Stofa på:

    88 30 30 30

Hverdage mellem klokken 8.00 og 22.00
Weekend og helligdage mellem klokken 08.00 til 19.00
Juleaften og nytårsaften er åbningstiderne dog 08.00 til 18.00

Bemærk: Såfremt fejlen findes i din egen husinstallation, vil du blive faktureret for et teknikerbesøg. Du bør derfor tjekke din installation før du tilkalder Stofa.

Problemer med StofaNet?

Har du problemer med StofaNet (Internet) kan du få hjælp på:

Tlf. 88 30 30 30

Alle dage, mellem 8.00 og 22.00, eller via Stofas Kundeservice på hjemmesiden: www.stofa.dk/kundeservice

Sort skærm på digitale kanaler?

Hvis en af vore programleverandører ændrer på deres digitale kanaler, flytter satellitfrekvens eller lignende, ændres programmets "digitale identifikation", og TV'et og evt. digitalboks kan ikke altid "læse" kanalen igen. Der kan derfor en gang imellem opstå sort skærm på nogle kanaler, og selvom vi sender kanalerne ud på samme frekvens skal programmet søges ind igen.

Problemet er mere udtalt på nogle tv fabrikater end andre, og skyldes ikke fejl i fællesantenneanlægget. Dårlige kabler og stik der ikke er tætte for indstråling af elektrisk støj fra fx. mobilmaster, kan også give udfald på de digitale kanaler.

Dårligt signal